Curabis

Business Intelligence til Microsoft Dynamics NAV 2017

BI står for »Business Intelligence« og er grundlæggende ikke andet end overblik over hændelser foretaget i din virksomhed samt den indflydelse, hændelserne har på din virksomhed.
Basalt set altså et værktøj til at tage temperaturen på det, der er sket og de påvirkninger, det har haft.

Disse data kan visualiseres i overblik, grafer og endda bygges ind i såkaldte dash-boards. Inden du går i gang med BI, skal du derfor overveje, hvor dine performanceparametre skal ligge.

Hvis jeg skal hjælpe på definitionen af de parametre, vil mine spørgsmål typisk være: Hvordan ved du, om din virksomhed udvikler sig i den retning, du gerne vil? Hvad måler du på i dag, og hvad vil du måle på i fremtiden?

Typisk vil du dele målingerne op i et strategisk og taktisk niveau. På det strategiske niveau vil dine indikatorer ligge meget overordnet. Du er interesseret i virksomhedens helhed på et overordnet plan. Dine målepunkter vil være afhængige af dine målsætninger.  Hvis din målsætning har været at øge indtjeningen med fem procent, har vi allerede en basis, vi kan bygge en analyse op omkring.  Et andet scenarie kan være, at du vil analysere debitor tilgodehavende. Her kan du analysere på fx gennemsnitlig betalingsdage. En målsætning kunne være, at du vil forkorte betalingsbetingelser for dine kunder eller via mere restriktive rykkerprocedurer nedbringe dine udestående hos kunder, som overskrider betalingsbetingelserne. Her vil der så være to scenarier, vi skal se på: a.) Hvordan er vore kunders betalingsmønstre i dag - og hvordan vil vi have det til at være fremadrettet?

b.) Kan vi indføre/effektivisere rykkerprocedurer?

c.) Kan vi forkorte betalingsbetingelserne til vore kunder?

Uanset hvilket valg du beslutter dig for, vil du gerne have en mulighed for at kunne følge op på resultatet af dine beslutninger.  Her har du brug for BI, som hjælper dig med at følge op. Målsætninger bliver til KPI’er (Key Performance Indikator) og dermed til holdepunkter i din rapportering.

Dette er bare nogle eksempler på typiske scenarier. Men hvordan kommer du dertil? Microsoft produktpaletten er i dag rigtig godt bundet sammen. Du har mange muligheder allerede i Excel. Excel giver dig mulighed for at trække data fra dit økonomisystem (fx Microsoft Dynamics NAV) og bearbejde disse data.  De fleste af vore kunder kender Pivot-tabeller og laver også analyser med disse. Men der findes mere i Excel. Den første opgradering af Pivottabeller er et gratis Excel add-in: PowerPivot. Et stærkt værktøj, som giver dig mulighed for en avanceret databehandling på tværs af dine tabeller. Avancerede formler i Excel som fx VOPSLAG er dermed historie. Det bliver let at administrere, let at opdatere og i sidste ende let at se resultatet.

 

Vil du vide mere om produktet, så kommer jeg med nogle eksempler i de kommende uger. Er du interesseret i PowerPivot, PowerView eller Microsoft BI, så giv os et kald på 70 262 929.

Drop en besked